15 marca to Światowy Dzień Praw Konsumenta. Upamiętnia wystąpienia Kennedy'ego z 1962 roku. Zwrócił wówczas uwagę na nieetyczne oraz nieprawidłowe praktyki wśród handlowców. Wyraził swój sprzeciw na zachowania, które wprowadzają Klientów w błąd. Wątek praw konsumentów znany jest zatem od dawna! Zobaczmy wspólnie jakie prawa mamy jako konsumenci.
„Wszyscy, z definicji, jesteśmy konsumentami” - John Kennedy
Ustawa o prawach konsumentów J. Kennedy'ego
15 marca 1962 roku prezydent przedstawił projekt ustawy o prawach konsumentów. W późniejszym czasie przepisy zostały rozszerzone o dodatkowe kwestie. Skupiamy się na dokumencie, który rozpoczął machinę ochrony konkurencji i konsumentów. Ustawa skupiała się na czterech głównych kwestiach:
Prawo do bezpieczeństwa
Jednym z postanowień była dbałość o zdrowie i życie konsumentów. Klient nie może być narażony na straty, w wyniku prawidłowego korzystania z zakupionego produktu. CPSC to Amerykańska organizacja, która trzyma pieczę nad przestrzeganiem standardów. Wymaga również, aby produkty były testowane oraz posiadały odpowiednie etykiety ostrzegawcze w razie takiej konieczności.
Prawo do informacji
Ochrona prawna konsumenta dotyczy również prawidłowego informowania. Klient powinien otrzymać odpowiednie informacje, które pozwolą dokonać mu świadomego wyboru. Dostarczane informacje na temat produktu muszą być zgodne z prawdą i kompletne. W przepisie skupiono się na tym, aby Klient korzystający z usług wiedział, na co się decyduje lub z czym będzie mieć do czynienia.
Prawo do wyboru
Postanowienie skupiające się na minimalizowaniu monopolu na rynku. Przepis wymusił na przedsiębiorcach zróżnicowanie ofert danego produktu. Zainteresowany danym produktem czy usługą może wybrać najlepsze rozwiązanie dla siebie. W wyniku tego postanowienia przedsiębiorcy musieli wprowadzić większą dbałość o swoje produkty i usługi. Konsument musi zostać przekonany przez firmę, aby to właśnie u niej dokonać zakupu. Stworzyło to większą konkurencję na rynku.
Prawo wyrażania opinii
Przestrzeń stworzona dla Konsumentów do zgłaszania skarg oraz uwag. Klient powinien otrzymać odpowiedź na swój problem. Wynikiem tego są miejsca zobowiązane do pomocy w trudnych sytuacjach. Skupione na ułatwieniu komunikacji między Konsumentem, a usługodawcą czy sprzedawcą.
Poradniki
22 Paź
Ochrona obiektywu iPhone przed uszkodzeniami
Wsparcie dla standardu 5G jest odpowiedzią na rosnące potrzeby szybkiego i stabilnego połączenia z Internetem. S24 ma zapewniać
Prawa konsumenta w Polsce
Światowy Dzień Praw Konsumenta to okazja do sprawdzenia jak sytuacja względem nich prezentuje się w Polsce. Przepisy prawne od czasu przemówienia w USA uległy aktualizacjom oraz zmianom. Przyczynił się do tego między innymi rozwój e-commerce. Jakie prawa obowiązują w granicach Polski?
Ceny towarów i usług
Wartość usługi czy produktu musi być widoczna dla zainteresowanego. Konsument w sieci i poza nią nie może kupować kota w worku. Informacja musi być klarowna. Promocje i obniżki nie mogą być przestrzenią do nieetycznych praktyk. Wymaga się, aby obok informacji o obniżonej cenie znalazła się najniższa cena z okresu 30 dni od wprowadzenia obniżki.
Ważnym zapisem jest również możliwość żądania konsumenta sprzedaży produktu w cenie najkorzystniejszej dla niego. Ma to jednak zasadność tylko w sytuacjach, kiedy dochodzi do rozbieżności cen. Na przykład na półce w sklepie widnieje niższa cena produktu niż naliczona przy kasie. Wówczas Klient ma prawo kupić produkt po niższej wartości.
Reklamacje
Zgłoszenie przez Klient niezgododności produktu z opisem lub wystąpienie wady. Proces reklamacji produktu może opierać się na podstawie rękojmi lub gwarancji. Rękojmia spoczywa na barkach sprzedawcy. Trwa przez 2 lata od wydania produktu. Rękojmia może dotyczyć ujawnionej wady fabrycznej lub wady prawnej. Działa w sytuacji, kiedy produkt nie ma właściwości o których został zapewniony Kupujący przed dokonaniem zakupu. Klient, który składa reklamację w ramach rękojmi może wystąpić o:
- wymianę towaru na nowy,
- naprawę,
- obniżenia wartości
- odstąpienie od umowy.
Gwarancja
To dobrowolne oświadczenie gwaranta odnośnie do produktu. Może nim być zapewnienie w reklamie lub opisie produktu. Gwarancja ujmuje obowiązki gwaranta oraz uprawnienia konsumenta w sytuacji, kiedy towar nie spełnia oferowanych właściwości. Czas gwarancji na produkt jest ustalany przez gwaranta. W sytuacji, kiedy taki termin nie został podany czas gwarancji to 2 lata.
Po wymianie produktu na nowy czas gwarancji biegnie od nowa!
Zwrot towaru
Czas na dokonanie zwrotu produktu zakupionego w sklepie internetowy to 14 dni. W sklepie 3mk na decyzję jest aż 30 dni! W celu zgłoszenia zwrotu dobrą praktyką jest zgłoszenie tego faktu za pośrednictwem formularza. Znajdziesz go tutaj.
Co na to UOKIK?
Problem z zakupem, reklamacją czy sprzedawcą? Wszystkie tego rodzaju trudności możesz zgłaszać bezpośrednio do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Na ich stronie znajdziesz szereg informacji, które warto znać robiąc zakupy zarówno w sieci jak i w sklepach stacjonarnych. Pamiętaj, że wszyscy jesteśmy konsumentami!
Login and Registration Form